Close

Slapen

Uitgerust wakker worden

Slapen is nog steeds één van de meest onbegrepen fenomenen, hoewel de kennis erover wel steeds verder is toegenomen door onderzoek. We slapen ongeveer een derde deel van ons leven, gemiddeld 7 tot 8 uur per nacht. Slaap is een dagelijks terugkerende toestand waarin lichaam en geest uitrusten. Het is niet zo dat de lichaams- en hersenprocessen dan helemaal stil staan, want die blijven actief tijdens de slaap. De lichaamsprocessen staan op een laag pitje en het brein bevindt zich in een heel andere toestand.

Het belang van een gezonde slaap

Het is voor een goede gezondheid van wezenlijk belang om elke nacht goed te slapen. Het is een eerste levensbehoefte. ’s Nachts rusten lichaam en geest uit van alle dagelijkse bezigheden, het lichaam herstelt zich en de batterij wordt als het ware weer opgeladen. De hersenen verwerken alle opgedane indrukken. Na een goede nacht slaap kun je er over het algemeen weer tegen aan. Daarentegen kan je je na een nacht met weinig slaap gebroken voelen.

Mensen die meerdere nachten niet slapen gaan steeds slechter functioneren. Overigens zegt de slaapduur niet altijd iets over de kwaliteit. Als je niet diep genoeg slaapt, rust je nog niet goed uit, terwijl een korte en diepe slaap juist heel verfrissend kan zijn.

Vijf symptomen symptomen die duiden op een mogelijk slaaptekort

  • Vaak geïrriteerd zijn
  • Een slecht geheugen
  • Vermoeid wakker worden
  • Moeite hebben met opstaan
  • Afnemende productiviteit

Slaapstoornissen

Een goede slaap is essentieel voor lichamelijk en geestelijk welzijn. Helaas komen slaapproblemen veel voor. Mensen lijden in meer of mindere mate aan slapeloosheid (insomnie). Dan is er sprake van een slaaptekort als gevolg van moeite met inslapen of niet kunnen doorslapen door ’s nachts wakker te blijven of ’s ochtends te vroeg wakker te worden. Bijna de helft van de mensen in westerse landen heeft er wel eens last van. Chronische slapeloosheid komt voor bij ongeveer 12%.

Wil jij je slaap verbeteren?

Een slaap- en leefstijlanalyse kan je hierbij helpen.

Dit is een analyse van je leef- en slaapritme, waarbij je activiteit, slaap, rust en verschillende biomarkers gemonitord worden.

Programma: Slaap- en leefstijlanalyse

Een doorgronde analyse van welke effecten jouw leefritme, persoonlijke kenmerken, agenda en gedrag hebben op je slaap en energie. In een sessie van 2 uur wordt data gekoppeld aan je persoonlijke ervaringen.

Onze professionals met een specialisatie op slapen

Nick Stöpler

Nick Stöpler (coach kleur)

Saskia Ploeg

Saskia Ploeg

Heb je een vraag over slapen of wil je graag contact?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

We gebruiken je gegevens enkel en alleen om contact met je op te nemen omtrent je vraag.