Close

Voeding

Voeding

Weet wat je eet!

Voeding bestaat niet alleen uit de maaltijden die je in je mond stopt, maar ook uit het binnenkrijgen van mentaal voedsel. Voeding is meer dan alleen het onderhoud van je lichaam. Eten geeft gezelligheid en verbinding. Eten kan stabiliteit en zelfvertrouwen geven. Het kan ook zijn dat je er een emotionele leegte mee wilt opvullen, als je bijvoorbeeld verdrietig of gestrest bent. Je bent wat je verteerd. Jezelf voeden is daarom heel persoonlijk.

“You feel like your last meal.”

Er is geen perfect dieet, het gaat om het vinden van jouw persoonlijke leefstijl. Optimale voeding is voor iedereen anders.

Als je duurzaam wilt omgaan met je lichaam, eet je voedsel dat jouw brandstof, bouwstoffen en beschermingsstoffen biedt. We doen onze voeding tekort als we een alleen vanuit calorieën denken. Waar kun je dan wel aan denken bij een volwaardige voeding?

  • Puur en onbewerkt
  • Eet zoveel mogelijk plantaardig en vul aan met dierlijk
  • Bedenk een maaltijd vanuit groente en vermijd suiker en zout
  • Goede vetten en eiwitten leveren je langdurige energie en belangrijke bouwstoffen
  • Drink voldoende water

Wanneer eet je?

Het Engelse woord voor ontbijt is ’breakfast’. Oorspronkelijk betekent dit: break the fast, doorbreek het vasten. Vroeger aten mensen ’s avonds na zeven uur niets meer tot de volgende ochtend zeven uur. Dit is een periode van twaalf uur waarin de darmen volledig tot rust konden komen. Om te voorkomen dat de bloedsuikerspiegel halverwege de ochtend te ver zakt, is een volwaardig ontbijt noodzakelijk. In verband met het biologische ritme van je spijsvertering is het het allerbeste om te ontbijten als een keizer, te lunchen als een edelman en te dineren als een bedelaar. Je darmkanaal is in de ochtend het meest actief en kan de aanwezige afvalstoffen dan makkelijker verwijderen. ’s Avonds na acht uur ligt de spijsvertering bijna stil, je darmkanaal heeft dan veel meer moeite om zijn werk te doen.

Door met eten zo veel mogelijk rekening te houden met je biologische ritme, ontstaat een optimale balans in je bloedsuikerspiegel, wat ook positieve gevolgen heeft voor je emotionele stemming. Die twee zijn namelijk aan elkaar gekoppeld. Zodra je bloedsuikerspiegel daalt, ben je sneller geïrriteerd en emotioneel. Gaan de suikers in je bloed weer omhoog, dan krijg je direct een beter gevoel.

Wil jij ook meer weten over voeding? En weten wat het beste bij jou past?
Doe dan de voedingsanalyse.

Wat is een voedingsanalyse?

Tijdens de voedingsanalyse wordt uitgebreid ingegaan op je huidige eetpatroon en met, soms kleine, aanpassingen proberen we dit voor jou zo optimaal te krijgen.

Daarnaast wordt er ook een meting gedaan van jouw lichaamssamenstelling: hoeveel spiermassa, vocht en vetmassa bevat jouw lichaam nu en waar zijn aanpassingen nodig en mogelijk.

Maak kennis met onze professionals gespecialiseerd in voeding

Marieke de Witt

Marieke-de-Witt

Edith de Jong

Edith de Jong - Mesoloog D.M. Orthomoleculair diëtist

Saskia Ploeg

Saskia Ploeg

Meer informatie over voeding

Heb je een vraag over voeding, of wil je graag contact?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

We gebruiken je gegevens enkel en alleen om contact met je op te nemen omtrent je vraag.