Close

Zorg voor je mensen

Werken jouw werknemers ook vaker thuis? Ervaren zij ook meer stress? En wil jij ook weten hoe je hier als werkgever beter mee om kan gaan? Lees hieronder onze 3 tips.

Weet jij hoe je voor je medewerkers kunt zorgen? Vooral nu is dit belangrijk aangezien er veel digitaal plaatsvindt en het persoonlijk contact sterk verminderd is.

Elk team en elke organisatie heeft andere uitdagingen en behoeftes. Echter zijn er een aantal generieke tips waar je direct mee aan de slag kan, ontdek ze hieronder.

Tip 1 – Geef onverdeelde & oprechte aandacht (alles wat je aandacht geeft groeit)

Algemeen bekend is dat betrokken werknemers met meer plezier werken. ‘Die betrokkenheid kun je versterken door medewerkers oprechte, onverdeelde aandacht én waardering te geven’, aldus Ernst Bohlmeijer, hoogleraar mentale gezondheidsbevordering aan de Universiteit Twente.


Concreet betekent dit, dat je minimaal 5 minuten per week deze aandacht aan iedere medewerker geeft. Zet op dat moment je telefoon uit en zorg dat je niet gestoord kan worden. Luister oprecht naar wat jouw medewerker te zeggen heeft en neem hem/haar waar. Kijk hem/haar ook echt in de ogen aan en neem parallel de lichaamstaal waar.

Tip 2 – Leer jezelf én je medewerkers de Pomodoro methode toepassen

Deze klassieker op het gebied van energie-management voorkomt uitstelgedrag, zorgt dat je meer gefocust bent, je minder vatbaar bent voor afleiding en kent daarnaast nog veel meer voordelen. Kort gezegd werk je bij deze methode 25 minuten aan één taak en houdt daarna een pauze van 5 minuten. Dit doe je gedurende 2 uur en daarna houdt je een langere pauze.

Een voorbeeld van een indeling kan zijn:

09.00 – 09.25 uur Werkblok 1
09.25 – 09.30 uur Korte pauze
09.30 – 09.55 uur Werkblok 2
09.55 – 10.00 uur Korte pauze
10.00 – 10.25 uur Werkblok 3
10.25 – 10.30 uur Korte pauze
10.30 – 10.55 uur Werkblok 4
10.55 – 10.10 uur Langere pauze

Meer weten? Lees het hier.

Tip 3 – Vrijheid van werktijden

Dat wil zeggen: Leg je mensen uit dat als jij een mail naar hen stuurt dat jij niet verwacht dat zij binnen 5 minuten reageren. Dit geeft vrijheid om te werken wanneer je wilt en geeft ook de ander de vrijheid dit op zijn/haar tijd te doen. Deze vrijheid geeft de werknemer autonomie, een van de drie pijlers (naast competentie en verbondenheid) die nodig zijn om als mens te ontplooien.

Samengevat; geeft onverdeelde aandacht, gun jezelf geregeld pauzes en laat je medewerkers floreren door maximale autonomie.

Wil jij aan de slag met jouw team/organisatie?

Gemotiveerde en vitale medewerkers zorgen ervoor dat je als organisatie beter presteert en sneller kunt inspelen op veranderingen. Een investering in de gezondheid, betrokkenheid en ontwikkeling van je mensen genereert dan ook een hoog rendement, zoals meer werkplezier, een goede samenwerking en onderlinge communicatie, minder ziekte en burn-out. Dat krijgen we ook terug van onze klanten. Met een plan op maat zorgen we voor dit rendement en verankeren dit in je organisatie. Dit levert meetbaar klinkende munten op, want je klanten ervaren dit en daardoor word je als werkgever ook aantrekkelijk.

Deze blog is geschreven door Peter Kuijper