Close

Lely: ‘Blije koe, blije medewerkers’

Interview in de GLK!

Met kleine stapje naar meer vitaliteit

Witte, strakke architectuur. Grijze gietvloeren, grote ramen. Je waant je op het hoofdkantoor van Google, maar je bent gewoon in Nederland, in Maasluis. Want via de Cornelis van der Lelylaan kom je bij de campus van Lely: een hightechbedrijf dat ook heel vernieuwend is als het gaat om de vitaliteit van hun werknemers. We spreken hierovermet Claire Halkes en Nick van der Poel die bij Lely verantwoordelijk zijn voor #FitatLely.

Hoe zijn jullie bij Lely gestart met #FitatLely?

Nick: ‘We hebben vorig jaar een intern onderzoek laten doen voor “Great Place To Work”, hoe het personeel het vond om bij Lely te werken. Dat vormde voor ons de basis voor toekomstige initiatieven, waarbij de health check een mooi startpunt is. “Body, mind and food”, dat zijn de bouwstenen. Ook zijn we de campus flink aan het uitbreiden en krijgen we een eigen fitnesscentrum en bieden we een gezonde lunch aan. Er zijn yogalessen en we gaan binnenkort starten met kickboksen.’

Claire: ‘Los van alle fysieke dingen besteden we ook aandacht aan het mentale welzijn, dit doen we bijvoorbeeld met online workshops en masterclasses. We geloven sterk in de gedachte dat we iedere Lely medewerker fit voor de toekomst krijgen, zowel mentaal als fysiek én voor iedereen op zijn of haar eigen tempo en niveau. We zien dat er dankbaar gebruik wordt gemaakt van het programma en het positief bijdraagt aan hoe mensen in hun vel zitten. ‘Dit is ook het uitgangspunt van alle Lely-producten die wij ontwikkelen; het welzijn van de koe en boer staat voorop. Die parallel maken we dus nu met dit programma. Blije koe, blije medewerkers!

Hoe ziet die health check eruit?

Claire: ‘We hebben aantal vragenlijsten die we afnemen, die verschillende onderwerpen aanbod laten komen. We gaan in op de tien “energizers” die door Mind&Health worden gehanteerd, dat is een bedrijf dat ons helpt met de organisatie van de health check. Daarnaast worden er verschillende fysieke tests afgenomen in een grote vrachtwagen bij ons op het terrein. Ogen, oren, cholesterol, er wordt breed getest. En afsluitend volgt er een gesprek met een vitaliteitscoach die de resultaten met je bespreekt met de centrale vraag: waar is nog ruimte voor verbetering?

Kwamen hier nog bijzondere dingen uit naar voren?

Nick: ‘Ja, er was een twintigtal mensen die een doorverwijzing kreeg naar een arts, door bijvoorbeeld hoge bloeddruk of cholesterol. Dat is best heftig, maar daarom doe je dit ook. Eigenlijk zouden we allemaal zo’n APK regelmatig moeten doen, preventie is heel belangrijk. Het maakt mensen bewuster van hun gezondheid. Waarom wel een APK voor je auto maar niet voor jezelf ?’

En Claire en Nick, hoe vitaal vinden jullie jezelf?

Claire: ‘Ik kan wel zeggen dat ik redelijk vitaal ben en hierin een goede balans heb aangebracht die voor mij werkt. Bewegen, door de weeks op het eten letten, maar zeker ook in het weekend het wijntje niet laten staan of uit eten gaan. Dat zit er bij mij wel goed in.’

Nick: ‘Ik heb zeker ook wel die balans. Ik denk overigens dat die balans bij iedereen anders is. En ik word er wel eens moe van als anderen zeggen dat ik die niet heb. Ik werk hard en loop fanatiek marathons, maar heb daarin mijn balans gevonden.’

Kunnen medewerkers dan altijd individueel beslissen wanneer ze wel of niet werken?

Nick: ‘Nee, het assemblagewerk gaat gewoon door. Maar daarbij houden we extra rekening met het inplannen van voldoende pauzes tijdens de diensten. Bij een storingsmonteur is dat bijvoorbeeld wel anders, die moet gewoon meteen aan de slag als er een machine stilstaat. Daar heeft een koe ook last van.’

Claire: ‘Je merkt ook dat de monteurs dat graag doen. Ze zijn ontzettend bevlogen en trots op de bijdrage die ze leveren.’

Hoe communiceren jullie intern over vitaliteit?

Claire:

‘We hebben een wekelijkse nieuwsbrief, waarin we informatie over de activiteiten geven en ervaringen delen. En gewoon leuke feitjes. De ambitie is om die nu wereldwijd aan te gaan bieden. Dat is mooi voor de organisatie, om ervaringen te delen en om het echte OneLely gevoel te versterken. Je ziet van alles voorbijkomen uit alle windstreken, dat is heel mooi om te zien. Onze collega’s in het buitenland zijn soms nog fanatieker dan in Nederland.’

FitatLely

Wij als Mind&Health zijn blij met deze enthousiaste klant die zo veel oog heeft voor het welzijn van zijn werknemers.

Wil je weten hoe wij dat doen?

Elk bedrijf en ieder mens is anders, daarom kijken wij samen met jou wat de beste manier is om waarden als vitaliteit, focus, flexibiliteit en wendbaarheid in het dagelijkse leven te integrieren zodat een begrip als duurzame inzetbaarheid echt geladen gaat worden. Ons doel is het om (levens)energie te (re)activeren die dagelijks ter beschikking staat waardoor privé- als ook werkplezier toenemen en er in alle opzichten een work/live balans ervaren wordt.

Wil jij ook een vitaal bedrijf? Laat dan je gegevens achter en samen werken wij een concept uit dat bij jou en je bedrijf past.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.