Close

Wat kan een wearable voor jouw slaap betekenen?

Tips over slaap zijn genoeg op het internet te vinden.Maar ondanks dat je veel probeert, krijg je misschien alsnog niet de slaap die je verlangt en is je energie minder je zou willen.

Omdat iedereen een andere invulling van zijn of haar leven heeft, is het zinvol om jouw leefritme en slaap eens in kaart te brengen. Aan de hand hiervan, kan je dan gericht actie ondernemen om toch tot die betere slaap te komen. Noem het maatwerk.

Meten is weten!

Er zijn voldoende opties van wearables op de markt om uit te kiezen. Hoe onderscheiden deze producten van elkaar en waar dien je op te letten?

De fysieke vorm

De meeste wearables komen in de vorm van een smartwatch, zoals een Fitbit of Garmin. Een hoofdband is ook mogelijk, zoals de Dreem band. Bij Mind&Health werken we met de Oura ring.

Dit is geheel afhankelijk van wat jij mooi en fijn vindt om te dragen.

Wat meet het?

Het liefste wil je zowel relevante metingen gedurende je dag en nacht. Een hoofdband meet enkel gedurende de nacht. Onder de smartwatches en ringen is zijn de verschillen ook groot. Wij zijn een fan van de Oura ring, omdat deze goede features heeft als een gereedheids- of herstelscore, je HRV meet, je ademhaling en lichaamstemperatuur. De smartwatches hebben meestal ook een GPS ingebouwd, waarmee je ook jouw workout gedetailleerd in kaart kunt brengen.

Over het algemeen meten de meeste wearables de fasen van je slaap, hoeveel je beweegt en brengen ze je hartslag in kaart.

Hoe accuraat is een wearable?

De technieken die deze devices gebruiken verschillen nogal. Het meest accuraat is een labtest of PSG. Echter, dit kan je niet dagelijks doen en is een vervelend proces. Je wilt dus op zoek gaan naar een meetinstrument wat hier het dichtste bij in de buurt komt. De Dreem band werkt d.m.v een ECG, wat van de wearables het nauwkeurigste is. De Oura ring werkt met PSP, een soort signaal een ECG en daarmee een derivaat ervan.

Zowel de Oura ring[1] als de Dreem band[2] zijn gevalideerd en zijn wat ons betreft nauwkeurig genoeg om er conclusies aan op te hangen.

Meer informatie over de verschillen in meetmethoden is via deze link te vinden[3].

Wat kost een wearable?

De oura ring kun je aanschaffen voor (of lease hem via ons) voor 314 euro. De Dreem band kost 399 euro en de serieuze Fitbit kost 295 euro.

Nu heb ik een heleboel data, wat nu?

Ga op zoek naar trends. Kijk naar wat uit het oog springt voor jou, en probeer dat aan te passen. Zit er bijvoorbeeld veel variatie in het tijdstip waarin je naar bed gaat, probeer die variatie dan naar beneden te krijgen. Slaap je beter op dagen waarin je ook beweegt? Bouw dan elke dag een stukje bewegen in. Je kunt met verschillende veranderingen experimenteren, om te kijken wat voor jou werkt.

Huur een professional in om je te helpen

Een coach die jouw data analyseert kan heel waardevol zijn als je echt op zoek bent wat aan je slaap te gaan veranderen.

Bij Mind&Health bieden we een uitgebreide slaapanalyse aan waarbij we je een aantal weken volgen. Hierop volgt een doorgronde analyse van welke effecten jouw leefritme, persoonlijke kenmerken, agenda en gedrag hebben op je slaap en energie. In de sessie wordt data gekoppeld aan je persoonlijke ervaringen. We nemen je inzichtelijk mee in dit proces, zodat je de mechanismen leert begrijpen. Op deze manier word je zelfredzaam in het aansturen van de kwaliteit van je slaap en algehele energieniveau.

Hieruit volgen een aantal evidence-based practices: acties per dagdeel, die specifiek van toepassing zijn op jouw leefsituatie.

Dit wordt uitgebreid vastgelegd in een verslag, onderbouwd met bevindingen uit de onttrokken data.

Naast objectieve data van de wearable, vragen we ook subjectieve vragenlijsten uit, om in kaart te brengen hoe jouw verplichtingen, leefstijl en karakter in elkaar steekt. Wanneer je dit op een grote hoop gooit, kun je de rode draden er makkelijker en onderbouwd uittrekken.

Als partner van Oura, kunnen we via ons Cloud systeem biomarkers tegen elkaar afzetten en correlaties in kaart brengen, om onze klanten nog beter te kunnen adviseren.

Tijdlijn

  1. Aanschaf of lease biometrische ring
  2. Periode data verzamelen
  3. Uitvragen vragenlijst en weekschema
  4. Analyse
  5. Sessie 2 uur
  6. Plan van aanpak
  7. Eventueel vervolgsessie van 2 uur

Door wie

Nick Stöpler is de coach die de analyse voor ons uitvoert. Hij is voormalig beroepssporter waarin hij onder meer meerdere Nederlandse titels heeft behaald en voormalig vice-Europees kampioen op de puntenkoers was. Als topsporter is slaap heel belangrijk, maar ook altijd een uitdaging. Hier is zijn interesse voor wat werkt en wat niet werkt ontstaan. Pure noodzaak!

Tegenwoordig is hij analist bij Eurosport en coach in het bedrijfsleven. Zijn expertise ligt in verbanden leggen op het gebied van energie, slaap en leefstijl, om die vervolgens tot de kern terug te brengen.

Heb je een vraag of wil je meer weten, schrijf ons dan hier aan.

Wil je algemene tips over slaap hebben? Download dan hier ons e-boek over slaap.

Deze blog is geschreven door Nick Stöpler.

Bronvermelding:

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28323455/

[2] https://www.biorxiv.org/content/10.1101/662734v1

[3] http://neurosky.com/2015/01/ecg-vs-ppg-for-heart-rate-monitoring-which-is-best/