Close

Waarom je soms door de weerstand en onrust heen moet om te kunnen ontspannen

Ontspanning hangmat

Waarom je soms door de weerstand en onrust heen moet om te kunnen ontspannen

Mijn cliënt van midden 40 met een drukke onderneming vertelt dat er geen specifieke klachten zijn. Hij is altijd heel druk maar dat hoort erbij. Hij voelt zich wel minder energiek en wat vlak. Zijn vrouw en kinderen vinden hem wat afwezig. Een van de onderwerpen die we bespreken is wat hij doet om te ontspannen en daarmee dus fysiek en mentaal herstellen. Want daarvoor is ontspanning essentieel. Hij geeft aan dat hij prima slaapt, dat is mooi, echter om optimaal te kunnen functioneren op zowel fysiek als mentaal vlak zul je ook gedurende de dag moeten kunnen ontspannen. Hij vertelt dat hij gedurende de dag geen tijd heeft om te ontspannen en dat als hij rustig gaat zitten hij eigenlijk veel onrust ervaart en gelijk iets gaat doen of afleiding zoekt op zijn telefoon om die onrust niet te voelen.

Vecht/vlucht fase

Wat gebeurt en nu eigenlijk bij deze cliënt dat echt ontspannen zo lastig is? Als je lang in de actiestand staat dan is jouw stresssysteem geactiveerd (dat noemen we de vecht/vlucht fase). Dat is op zich prima als je daarna ook weer ontspant. Als dat niet gebeurt dan voel je steeds onrust, ongemak, geïrriteerdheid, nervositeit etc. en dat voelt niet fijn. Als deze fase te lang duurt gaat je lichaam door naar de volgende fase (dat noemen we de freeze fase). In deze fase zit je in een overleefstand en voel je eigenlijk niet heel veel. Veel mensen verwarren dat met ontspannen, echter dat is het dus niet. Je kan de freeze fase herkennen aan dat je niet meer stil kan zitten zonder afleiding, je nek en schouders al een tijdje vast zitten en je eigenlijk niet meer echt veel plezier beleeft of goede verbinding kan maken met de mensen in jouw omgeving. Op de lange termijn geeft dit  fysiek en mentaal problemen omdat je niet voldoende hersteld.

Bodyscan

Als mijn client op de behandeltafel ligt merkt hij eigenlijk pas, hoe vast zijn schouders zitten en is het in eerste instantie lastig om met gesloten ogen rustig te blijven liggen. Er zijn veel gedachten en ander klein ongemak dat afleidt. Ik praat hem door een bodyscan heen, start met rustige aanraking en zachte massage van de handen. Langzaam ontspant de cliënt; de spierspanning neemt af en de ademhaling vertraagd. Na de sessie geeft de cliënt aan dat hij zich al lang niet meer zo ontspannen heeft gevoeld, alsof hij echt even weg was, de gedachtestroom nam af en alsof hij vanuit zijn hoofd weer in zijn lichaam is gezakt. Hij wist eigenlijk niet meer hoe het voelde om echt te ontspannen.

Voor veel mensen geldt dat om te ontspannen ze eerst door de fase van onrust en ongemak heen moeten. Er is zelfs weerstand om te ontspannen. Het helpt als je door deze fase heen wordt geholpen door iemand, echter dat kan niet altijd. Je kan dit ook zelf regelen door bewust te kiezen om actief te gaan ontspannen voor minimaal 20 minuten. Dit kan door een bodyscan, rustig wandelen, een massage (ga niet praten met de masseur), ademhalingsoefeningen, etc.  Zodra je onrust /ongemak / weerstand voelt, blijf je erbij. Je observeert de weerstand en vaak verdwijnt het dan op een gegeven moment. En lukt het niet om door deze weerstand heen te komen, dan weet je dat er werk aan de winkel is om de herstelstand weer te activeren.

Je kan ontspannen vergelijken met een spier die je moet trainen. Als je vaker ontspant zal het steeds makkelijker gaan en heb je gedurende de dag meerdere korte herstelmomenten zodat je fysiek en mentaal kan herstellen en je optimaal kan blijven functioneren

Wil je meer weten of begeleiding om beter te kunnen ontspannen?

Als het de bedoeling is, zijn wij er voor je.