Close

De kracht van positieve gedachten

Humor lachen

Wonderlijk genoeg maakt je brein nauwelijks onderscheid tussen werkelijkheid en fantasie. Wanneer jij in gedachten iets positiefs meemaakt zal je lichaam direct reageren.

“Optimisme doé je niet, dat bén je…”

Er is groeiende interesse in de wetenschap die zich bezig houdt met de psycho-neuro-immunologie. Deze legt een directe relatie tussen de invloed van je gedachten en het effect daarvan op je gezondheid. Als je beschikt over de nodige dosis humor en relativeringsvermogen maak je meer oxytocine aan. Dit wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd. Dit heeft een duidelijk versterkend effect op je algehele weerstand.

Het gebruik van affirmaties

Een manier om jezelf te oefenen in positieve gedachten is het gebruik van affirmaties. Een affirmatie is een positieve zin, die je regelmatig tegen jezelf kunt zeggen. Het doel hiervan is dat je onderbewuste dat zinnetje uiteindelijk gaat geloven, waarvan je een positieve invloed in je leven gaat bemerken.

Waarschijnlijk heb je er al van gehoord, dat negatieve gedachten je negatief beïnvloeden en kunnen leiden tot een ‘selffulfilling prophecy‘. Als het op een negatieve manier kan werken, dan kan het ook zeker op een positieve manier! Alleen dat beseffen we vaak niet. Onze gedachten bepalen voor een groot deel hoe ons leven eruit ziet en door te affirmeren kunnen we ons leven een positieve wending geven. Affirmeren is helemaal niet moeilijk en je kunt het op elk moment van de dag doen.

Het is belangrijk dat je een positieve zin kiest, die het best past bij wat je veranderd wilt hebben. Natuurlijk dient het realistisch te zijn, want affirmaties zijn geen toverspreuken, waarmee je alles gedaan kunt krijgen (ik wil morgen de lotto winnen, werkt niet). Als je niet het oprechte geloof hebt dat het werkt, dan is de kans klein dat je uiteindelijk je doel gaat realiseren. Zet die zin altijd in de tegenwoordige tijd en vermijd het woordje ‘niet’. Vermijd dus: ‘Ik ben niet onzeker’, maar zeg: ‘Ik ben vol zelfvertrouwen!’.

Deze zin regelmatig hardop tegen jezelf zeggen of opschrijven werkt. Je kunt het ook opschrijven en zorgen dat je de tekst regelmatig ziet. Zo word je regelmatig aan je affirmatie herinnerd.

Voorbeelden van affirmaties

  • Ik ben het waard om van te houden
  • Ik trek moeiteloos overvloed naar me toe
  • Ik ben gezond in iedere cel van mijn lichaam

Het is belangrijk dat deze affirmaties met veel overtuiging, het liefst voor de spiegel, worden uitgesproken.

Deze krachtig uitgesproken zinnen, kunnen je ook focus en concentratie op het doel geven. Zelfs als je nog niet helemaal overtuigd bent van jezelf, creëren de woorden al een positieve beweging. In de Engelse taal spreken ze van; ‘Fake it, untill you make it”.

Deze blog is geïnspireerd door Albert Sonnevelt, Peter Kuijper en Karen Frank