Close

De vier voorwaarden om zinvol bezig te zijn

Er is van alles wat je kunt doen om je gevoel van zingeving te vergroten.

Echter, hoe goed bedoeld of uitgevoerd ook, je acties hebben niet per definitie het effect dat je zou mogen verwachten of waar je op hoopt. Waarom niet?

Voorwaarde 1: Intentie

Belangrijker dan wát je doet, is met welke intentie je het doet. In veel onderzoeken vind je terug dat het geluk verhogend werkt om iets voor een ander te doen. Sommige mensen worden gelukkig als zij een zorgende rol op zich kunnen nemen, bijvoorbeeld zorgen voor een ziek of gehandicapt iemand. Voor andere geldt dit niet. Zo heb ik de zorg voor een langdurig zieke ouder gehad en ik vond het intens en zwaar. Net zoals een functie in de gezondheidszorg niet voor iedereen is weggelegd, geldt ditzelfde voor een verzorgende rol. Net is nu eenmaal zo dat ik er niet voor in de wieg gelegd  ben om  bijvoorbeeld iedere week als vrijwilliger  een halve dag met een zorgbehoevende persoon  op pad te gaan.  Voor  mij is dat een grote oefening in discipline en het negeren van mijn eigen behoeftes. Niet echt om gelukkig van te worden. In mijn geval wilde ik mijn zieke ouder niet in de steek laten, ik had voor mijn gevoel niet echt een keuze. Meestal heb je echter wel een keuze en weet je zelf goed waar jij je van nature prettig bij voelt, waar je echt warm voor kunt lopen en wat bij jou de juiste, oprecht positieve intenties naar boven haalt. Want als ik met frisse tegenzin begin aan een zogenaamd geluk verhogende activiteit, dan kunnen nog zo veel wetenschappelijke onderzoeken beweren dat je er gelukkig van wordt, maar dan geldt dat blijkbaar niet voor mij.

Een mens is nu eenmaal geen gemiddelde.

Voorwaarde 2: Sterke punten

Meestal is het zo dat je goed bent in wat je leuk vindt. Door te kijken naar je sterke punten, kun je gemakkelijk uitzoeken wat goed voor je is. Als je rekenen makkelijk vindt, kun je je beter daarop toeleggen en er steeds beter in worden, in plaats van met veel moeite en misschien  wel tegen  heug en meug in een nieuwe taal proberen te leren. In mijn ogen heeft het geen enkele zin om je toe te leggen op iets dat je van nature veel moeite kost. Ik merk in ieder geval bij mijzelf een groot gevoel van verzet opkomen, als ik mij moet toeleggen op iets waar mijn talent helemaal niet ligt. Ik word pas echt enthousiast als ik mag laten zien waar ik wél goed in ben.

Dit bijzonder eenvoudige principe gaat ook op bij het vinden van geluk. Zo is bijvoorbeeld mediteren echt niet voor iedereen weggelegd, hoe positief de wetenschappelijke bevindingen op dit  vlak  ook zijn.

Kortom: kijk naar wat je sterke punten zijn en kies wat daarop aansluit.

Voorwaarde 3: Routine

Het is niet alleen van belang dat je gemotiveerd bent aan de start; om de marathon te kunnen uitlopen, dien je vooral ook gemotiveerd te blijven tijdens de rit. Reken erop dat er afhaakmomenten komen. Het kan de beste gebeuren dat je het na een tijdje wel gezien hebt, steeds hetzelfde straatje te doorlopen. Als jij je bijvoorbeeld voorgenomen hebt om iedere dag iets aan een ander te geven, werkelijk vanuit je hart, dan kan dat bij de vijfde of misschien pas bij de vijfentwintigste keer een gevoel van verveling of weerstand bij je oproepen. Dat is niet erg, maar het is wel een teken dat je iets kunt veranderen in je strategie.

Waar je ook voor kiest, het mag niet aanvoelen als een verplichting. Hoewel je in eerste instantie echt met de juiste intentie aan de slag bent gegaan, kan het moeilijk zijn deze intentie nog echt van binnen te voelen. Plezier is het devies. Als jij jezelf moet oppeppen om je geluksoefening voor die dag uit te voeren, dan kun je beter een dagje rust nemen!

Je kunt bijvoorbeeld ook voor een combinatie van strategieën kiezen of een korte pauze inlassen.

Streef naar plezier en voorkom routine.

Voorwaarde 4: Voelen

Deze laatste voorwaarde is de optelsom van de eerste drie en in die zin van doorslaggevend belang, noodzakelijk om je persoonlijke zingeving tot een succes te maken.

Uit: Het 10 energizer handboek van Mind&Health, ontwikkeld door Albert Sonnevelt i.s.m. Peter Kuijper en Karen Frank i.o.v. Mind&Health.